PRIEVIDZA. Jazdiť v pracovných dňoch popoludní v Prievidzi si od vodičov vyžaduje značnú dávku trpezlivosti. Na väčšine hlavných ťahov sa totiž vytvárajú kolóny, zdržania dosahujú desiatky minút.
Nespokojní vodiči sa pýtajú, dokedy ešte bude kolabovať doprava v Prievidzi.
Čiastočne by malo situáciu zlepšiť otvorenie štvorprúdovky z Novák, ktoré bolo avizované už minulý týždeň. Pre zistené nedostatky však k nemu nedošlo. Komplexne problémy s dopravou v Prievidzi vyrieši až obchvat mesta.
Viaceré vplyvy
Nespokojné reakcie vodičov prievidzská radnica chápe a súhlasí s nimi.
„Hlavným problémom je prehustenie tranzitnej dopravy v smere od Novák na Nedožery-Brezany a späť cez centrum mesta,“ povedal hovorca Prievidze Michal Ďureje s tým, že riešením je odklonenie dopravy mimo mesta.
Samospráva registruje enormný nárast vozidiel v Prievidzi za posledné desaťročie. Pripomína svoju snahu komplexne opravovať povrchy vozoviek, ktorých je správcom.
„Žiaľ, hlavné riešenie problému, teda budovanie obchvatu Prievidze, nie je v kompetencii mesta,“ zdôraznil Ďureje.
Zhoršenie dopravnej situácie v okresnom meste v poslednom období zaznamenal aj Okresný dopravný inšpektorát v Prievidzi, a to hlavne pri vstupe do mesta od Novák a Handlovej.
„Pre rekonštrukcie ciest vznikajú kolóny už pred vjazdom do Prievidze,“ informoval trenčiansky policajný hovorca Pavol Kudlička.
Upozornil aj na výstavbu kanalizácie v Opatovciach nad Nitrou, ktorá tiež zhoršuje dopravnú situáciu, pretože táto trasa bola kedysi využívaná ako jedna z alternatív vjazdu do mesta v smere od Bojníc.
Pozitívom je, že polícia za posledné tri mesiace nezaznamenala v Prievidzi zvýšený počet dopravných nehôd a škodových udalostí.
Obchvat v nedohľadne
Kritickým bodom v prievidzskej doprave je už roky Bojnická cesta. Keď sa uzavrú rampy na železničnom priecestí pred stanicou, hlavne v popoludňajšej špičke zaplnia autá nielen Bojnickú cestu, ale aj ďalšie ulice. Kolóny sa vtedy tvoria napríklad aj na Košovskej ceste.
„Prekládka železničnej trate, aby nedochádzalo k zastavovaniu dopravy, je neuskutočniteľná. Riešením je odklonenie značnej časti dopravy z Bojnickej cesty, čo by zabezpečil obchvat mesta,“ upozornil Ďureje.
Aj polícia považuje obchvat za riešenie situácie nielen na Bojnickej ceste, ale aj v centre a celom meste.
Kedy však bude pokračovať jeho budovanie, nie je v súčasnosti vôbec jasné.
„Stavba sa momentálne majetkovo-právne pripravuje,“ reagovala stručne hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová.
Bojnická samospráva má totiž výhrady k trasovaniu obchvatu v blízkosti mesta, pretože podľa nej sa niektoré jeho časti nezhodujú s ich územnoplánovacou dokumentáciou.
Bojničania žiadajú, aby obchvat od kruhového objazdu až po Bojnickú cestu nešiel po existujúcej Opatovskej ceste, ale poza stanicu technickej kontroly, teda cez mestský park. Na Bojnickej ceste tiež požadujú vybudovanie mimoúrovňovej križovatky. Predstavitelia mesta viackrát deklarovali, že nie sú proti obchvatu, výhrady majú len k jeho trasovaniu.
Problémom sa zaoberali už viaceré súdy. V súčasnosti ho má na stole Najvyšší súd. Kedy padne verdikt, známe nie je.
ČO RADÍ POLÍCIA
Venovať zvýšenú pozornosť prenosným dopravným značkám na opravovaných úsekoch ciest odporúča polícia v tomto období vodičom, ktorí jazdia po cestách hornej Nitry.
„Radíme tiež v čo najväčšej možnej miere a v závislosti od osobnej potreby obmedziť jazdu autom po Prievidzi v čase dopravenej špičky, teda od 14. do 17. hodiny,“ povedal krajský policajný hovorca Pavol Kudlička.
Doplnil, že pokiaľ sa vodiči ocitnú v kolóne, mali by byť trpezliví a tolerantní k ostatným účastníkom cestnej premávky a dbať na zvýšenú opatrnosť.