Dušan Schut, riaditeľ Základnej školy v Nedožeroch-Brezanoch
Jednou vetou : chýbajú vízie, koncepcia a skutočné reformy. Chýba koncepcia rozvoja výchovy a vzdelávania na obdobie 15 až 20 rokov. Všetky reformy, ktoré sa robili a robia boli „šité horúcou ihlou“, podľa toho, ako sa menili ministri školstva. Výsledkom je neuveriteľný chaos, aký v školstve nebol od Márie Terézie. K problémom školstva patrí aj nedostatočné finančné ohodnotenie práce učiteľa. Demotivujúce je to najmä u mladých učiteľov, ktorí sú ochotní kvalitne a tvorivo pracovať, no na rozdiel od staršej generácie učiteľov, si túto prácu chcú nechať aj adekvátne zaplatiť. Ak toto nedokážeme, tak naše školstvo nečaká nič dobré. Po odchode silných ročníkov učiteľov, dnešných päťdesiatnikov, nebude mať kto učiť. Už dnes je problém s vyučovaním najmä prírodovedných predmetov, chýbajú aprobácie s matematikou, fyzikou, chémiou.
Stanislav Malega, učiteľ, Obchodná akadémia Prievidza
Najväčší problém v školstve je zlý stav v spoločnosti ako takej. Frigidný postoj vlády a ministerstva školstva s neschopným ministrom má negatívny dopad na úroveň vzdelávania. Demotivačný je termínovo ohraničený kreditný systém a finančné ohodnotenie učiteľov. Kolektívy sú starobince s predpokladom, že mladý učiteľ do zborovne nepribudne. Nemá na to, aby uživil rodinu a tak odchádza zo školstva. Vrcholom je skostnatené ministerstvo školstva s tým istým nemeniacim sa zabetónovaným personálom.
Miriam Bencová, riaditeľka Centra voľného času Spektrum v Prievidzi.
Neustále zmeny v štátnom vzdelávacom programe a výchovných programoch pre všetky stupne vzdelávania často prácu pedagógov neuľahčujú, ale naopak sťažujú. Nedostatočné je tiež morálne a finančné ocenenie práce učiteľov, vychovávateľov a nepedagogických zamestnancov. Školstvo je podfinancované, nerovnomerne sú rozdeľované peniaze na obnovu a doplnenie učebných pomôcok. Chýba aj prepojenie teoretických poznatkov s praxou.
Kvetoslava Ďurčová, učiteľka odborných predmetov, SOŠ obchodu a služieb Prievidza
roblém školstva nemožno definovať ako samostatný. Prelína sa tu totiž množstvo faktorov, ktoré ovplyvňujú celý jeho chod – výchova detí v rodinách, vyťaženosť rodičov, sociálny systém, populačná krivka, ekonomická situácia rodín, materiálne vybavenie škôl a tak ďalej. Ako nemalý problém vnímam aj vysoký vekový priemer učiteľov, no to, čo nášmu školstvu v súčasnosti chýba najviac, je podľa, mňa jasná vízia.