PRIEVIDZA. Finálovým večerom v Poprade vyvrcholil jedenásty ročník ankety o najobľúbenejšieho slovenského učiteľa Zlatý Amos. Medzi osem najlepších pedagógov sa prebojoval aj Roman Steinhűbl z Gymnázia V. B. Nedožerského v Prievidzi. Prihlásili ho študenti druhého ročníka gymnázia, ktorých vyučuje geografiu. Na otázku, prečo? študentky odpovedali spontánne: „Lebo je najlepší!“
Ako doplnila Vanessa Denisa Valterová „páčia sa nám jeho metódy výučby. Oproti ostatným učiteľom sú atypické. Chce, aby sme rozmýšľali a učí nás praktické veci,“ vysvetlila.
Syn námorníka
Že sa stane učiteľom, sa Roman Steinhűbl rozhodol v podobnom veku, v akom sú teraz študenti, ktorí ho nominovali.
„Študoval som na gymnáziu v Novákoch a veľkou inšpiráciou a vzormi pre mňa boli pedagógovia, napríklad moja triedna Katarína Machová, Jozef Žižko, alebo Milan Ďuriš. V treťom ročníku som už bol rozhodnutý, že táto práca by sa mi páčila,“ prezradil.
Aprobáciu história - geografia si vybral aj vďaka svojmu otcovi.
„Bol námorník. Ako chlapec som s ním precestoval celé Stredomorie, takže ku geografii som mal blízko. Otec mi vštepil aj lásku k histórii. Na prírodné vedy som nadanie nemal, som skôr humanitne založený,“ vysvetlil Steinhűbl.
Po ukončení štúdia na vysokej škole sa vrátil do Novák, na gymnázium, ktoré vyštudoval.
„Z mojich učiteľov sa stali moji kolegovia. Aj Jozef Žižko aj Katarína Machová tam vtedy ešte pôsobili. Zo začiatku som si nevedel zvyknúť na tykanie, ktoré mi navrhli,“ zaspomínal na svoje učiteľské začiatky Steinhűbl.
Na nováckom gymnáziu učil sedemnásť rokov, Gymnázium V. B. Nedožerského je jeho druhým pôsobiskom, kde učí len od začiatku tohto školského roka. Medzi žiakmi sa stal okamžite populárnym.
Obľúbený bol aj v Novákoch
„Keď sme dostali nového učiteľa, od jeho bývalých žiakov sme zisťovali, čo je zač. Až nám bolo čudné, že ho všetci vychvaľovali,“ povedala Dominika Vrecková.
Ako dodala, keď ho nominovali do ankety o najobľúbenejšieho slovenského učiteľa, jeho bývalí študenti im za to poďakovali, lebo oni sami to už nestihli.
Obľúbený učiteľ sa netají, že bol príjemne prekvapený, ale zo súťaže mal aj trochu strach.
„Nie som pódiový typ, nikdy som verejne nevystupoval. Súhlasil som, ale s podmienkou, že do toho pôjdeme naplno,“ vysvetlil. Oplatilo sa. Spolu so študentmi z II. B prievidzského gymnázia sa dostal až do finále.
„Bolo to náročné, ale stálo to za to,“ zhodnotil a dodal, že študenti mali výlet, aj niečo videli, aj sa navzájom viac spoznali.
Pedagogické schopnosti v sebe nezaprel ani mimo školy.
„Počas celej jazdy vlakom nám ukazoval, čo kde je. V Poprade čakal celé dni, kým sa konečne vyjasní, aby nám ukázal, ako sa všetky tie tatranské štíty volajú,“ smeje sa žiačka Františka Mečiarová.
Kankán v podväzkoch
Na súťaž sa študenti s obľúbeným učiteľom pripravili zodpovedne. Podľa riaditeľky ankety Renáty Vadásyovej je Zlatý Amos zábavnou formou súťaže, ktorej hlavnou myšlienkou je vyzdvihnúť vzťah medzi žiakmi a učiteľmi. Podľa rozprávania gymnazistov sa tento cieľ podarilo naplniť dokonale.
„Pred súťažou sme mali natočiť tridsaťsekundovú reklamu na nášho učiteľa, ktorú on prvýkrát videl až na pódiu. Poňali sme to tak, že Boh na ôsmy deň stvoril najlepšieho učiteľa. Namiešal ho zo spravodlivosti, láske ku žiakom, geografii a histórii,“ vysvetlila Dominika Vrecková.
Do semifinále si pripravili dvojminútovú scénku. Témou pre všetkých boli krajiny Európy, Prievidžania si vylosovali históriu Francúzska.
„V tej scénke som hral vešticu, ktorá predpovedá dejiny Francúzska. Po priereze históriou krajiny sme na záver tancovali kankán,“ opísal scénku Steinhűbl.
Oblečené mal dlhé čierne šaty a žiačky mu v Poprade kúpili pančuchy s podväzkami, takže sukňa letela hore, ako to pri kankáne má byť.
„Čo neurobí učiteľ pre žiakov?“ smeje sa Roman Steinhűbl.
Do finále síce postúpili, tam sa už ale odovzdávalo iba prvé miesto, ktoré vyhral Peter Uhrin zo Základnej školy Karloveská v Bratislave. Tím z prievidzského gymnázia ako cenu získal farebnú tlačiareň, ktorú venovali škole.
Nemôže poľaviť
„Táto trieda je úžasná vzorka ľudí. V druhom ročníku je však na geografii aj dobré učivo, ktoré študentov baví,“ pochválil žiakov II.B učiteľ.
Chválou však nešerili ani študenti.
„Reliéf zemského povrchu nám vysvetľoval na čokoláde a ropu znázornil pomocou kofoly. Na každej hodine používa obrázky, grafy, videá, alebo dokumentárne filmy,“ priblížila metódy obľúbeného učiteľa Vanessa Denisa Valterová.
Síce skúša a dáva testy, aj to však robí inak.
„Iní učitelia robia stres z toho, že žiaka zavolajú k tabuli a ostatní sedia, dívajú sa naňho a on nervózny nevie, čo má robiť. Ale náš pán učiteľ skúša žiaka pri jeho lavici a ostatným dá nejakú robotu. Je to oveľa príjemnejšie skúšanie,“ vysvetlila Františka Mečiarová.
„Aj písomky sú pripravené tak, že musíme rozmýšľať, nedá sa to nabifľovať. Keď človek nerozumie súvislostiam, nemá šancu to zvládnuť. Takto to učitelia na iných predmetoch nerobia,“ doplnila svoje kamarátky Dominika Vrecková.
Študentom ponúka aj mimoškolské aktivity, ako však konštatoval, mladým sa do prírody veľmi chodiť nechce. Radšej idú na exkurziu alebo na výlet, študentov už zobral napríklad do Bratislavy na zápas Kontinentálnej hokejovej ligy.
Ako teda sám vníma spätnú väzbu od žiakov v podobe finále súťaže o najlepšieho učiteľa?
„Je to zaväzujúce. Študenti mi dali dôveru a ja ich teraz nemôžem sklamať. Nemôžem poľaviť. Latka je nastavená vysoko a teraz to už budú študenti porovnávať. Keď na niektorej hodine zaváham, hneď povedia, predtým to bolo lepšie. Budem musieť na sebe pracovať ešte viac,“ uzavrel Roman Steinhűbl.
Záznam z finálového večera odvysiela verejnoprávna televízia 24. júna. Podujatie moderovala Adela Banášová, tvárou ankety bol Igor Timko zo skupiny No Name a hosťom večera bol spevák Adam Ďurica.